Wat is Speltherapie?

Het spel is de taal van het kind. Als volwassene heb je geleerd om je zelf te uiten door gebruik te maken van taal. Deze ontwikkeling heeft een kind nog niet geheel doorlopen en het kind kan daardoor niet optimaal terugvallen op taal als communicatiemiddel. Dat wil niet zeggen dat een kind niet volledig kan communiceren. Integendeel, het kind heeft evenveel die behoefte om te communiceren als volwassenen. Ze spreken een taal die voor hen vertrouwd is en deze taal is, anders dan volwassenen, het spel. Wanneer je bewust bent dat het spel de taal is die het kind begrijpt, kun je door samen met kind te spelen volop met het kind communiceren.

Binnen het spel die je met een kind speelt, zorgt de speltherapeut ervoor dat het kind de mogelijkheid krijgt om echt zichzelf te zijn en zich te laten zien. De speltherapeut maakt gebruik van spelmaterialen die het kind het fijnst vindt om ermee aan de slag te gaan. Het kind kan dan experimenteren met allerlei vormen van gedrag. Er is in het spel ruimte voor allerlei gevoelens van het kind. Gevoelens van angst, verdriet of woede worden dan door het spel ervaren, verwerkt en geordend. Samen met de speltherapeut doet het kind nieuwe ervaringen op waarbij het kind leert om met zijn of haar gevoelens om te gaan. Het kind leert om oplossingen voor problemen te vinden, verwerkt ingrijpende en traumatische ervaringen en bouwt zelfvertrouwen en veerkracht op.

Het spel vindt plaats in de spelkamer. Je vindt er diverse speelgoed en expressiematerialen waaruit het kind kan kiezen. Verkleedspullen, Playmobil, een zandtafel, poppen, diertjes, een winkeltje, tekenspullen, knutselmateriaal, gezelschapsspellen, voertuigen…etc. Het kind heeft de vrijheid om zelf te kiezen waar het mee wil spelen. De speltherapeut, die het taal van het spelen begrijpt, volgt het kind in het spel zodat het kind zich veilig voelt om te laten zien waar het kind mee zit. Hierdoor kan de ontwikkeling en emotionele groei van het kind optimaal ontstaan.

Wanneer speltherapie?

Speltherapie wordt toegepast wanneer een kind het moeilijk of dreigt moeilijk te hebben. Dat kan gebeuren bij een aantal situaties:

  • Sociale problemen. Moeite in de omgang met leeftijdgenootje en/of volwassenen wat zich uit in geen vrienden hebben en eigenlijk willen. Gepest worden of pesten.
  • Emotionele problemen. Snel en/of vaak boos en/of ruzie maken, druk gedrag, teruggetrokken gedrag, onzekerheid, faalangst, snel of vaak huilen of een negatief zelfbeeld.
  • Ingrijpende of traumatische ervaring. Verlies van een dierbare, echtscheiding van de ouders, mishandeling of misbruik, een ongeluk, ziekenhuisopname of een traumatische ervaring als oorlog, gijzeling en dergelijke.
  • Lichamelijke klachten zonder duidelijke medische indicatie. Slecht slapen, concentratieproblemen, onverklaarbare buik- of hoofdpijn, terugval in zindelijkheid.
  • Moeite met acceptatie van eigen situatie. Bij fysieke of verstandelijke beperking, chronische ziekte van zichtzelf of een dierbare (bijv. gezinslid), verandering van gezinssituatie, adoptie, uithuisplaatsing, emigratie.

Door te spelen helpt de speltherapeut het kind met:

  • Eigen ik te ontdekken
  • Ontwikkelen van sociale en emotionele vaardigheden
  • Zien, voelen en uiten van emoties
  • Begrijpen van relatiebanden
  • Aanleren van een nieuw of ander gedrag
  • Plezier maken
  • Ontspannen zijn
  • Problemen (sneller) kunnen uiten
  • Ontdekken van nieuwe situaties
  • Controle krijgen op zijn of haar situatie
  • Veerkracht versterken

Speltherapie is geschikt voor

Speelwijz biedt speltherapie aan voor kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 12 jaar of aan kinderen/jongeren/jongvolwassenen met een licht verstandelijke beperking.

Contra-indicatie (Waarom geen speltherapie)

• Geen motivatie bij cliënt of geen medewerking van ouders, verzorgers 
• Onvermogen om een werkrelatie met de therapeut aan te gaan 
• Groot risico op ontregeling 
• Psychotisch beeld 

Heb je vragen of wil je een afspraak maken? Neem gerust contact met mij op.